Pokud se podíváte na některou z předních světových značek v jakémkoli odvětví, nikdy se Vám nestane, že by grafické prvky nebyly v jednotném stylu a podle grafického manuálu. Vizuální identita zajistí, že lidé na první pohled poznají danou značku, když uvidí značkovou prodejnu, reklamu, webové stránky nebo produkty v obchodě.
Hlavní prvky vizuální identity
Nejdůležitější prvky grafického vyjádření značky jsou logo a barevnost. Logo by mělo být jedinečné, snadno zapamatovatelné a vyjadřovat podstatu značky. Velkou roli potom hrají použité barvy nejen v logu, ale v celkovém vizuálním stylu. Barvy mají velkou psychologickou sílu a vyvolávají u lidí odlišné interakce. Rozhodně není moudré volit barvu podle sebe, která se líbí nejvíce Vám. Zároveň může barva tvořit zásadní identifikátor značky nebo produktů. Téměř nikdy se nepoužívá pouze jedna barva, ale kombinace 2-3 barev, které se vzájemně doplňují nebo vytváří odlišující prvek vůči konkurenci.
Příklady nejčastěji používaných barev pro určitá odvětví:
- Modrá: doprava, technologie, finančnictví, zdravotnictví
- Červená: gastronomie, hotelnictví, zemědělství
- Žlutá: gastronomie, energetika, domácnost
- Fialová: finančnictví, zdravotnictví, technologie
Obaly a vizuální identita
Pokud vyrábíte produkty pro koncové zákazníky, je nesmírně důležité dodržovat vizuální identitu také při designu obalů. Pokud lidé při nakupování v obchodě rychle poznají, o jaký produkt nebo značku se jedná a uvidí svoji oblíbenou, rozhodovací proces obvykle hned ukončí a na konkurenční produkty se ani nepodívají. Přestože může být jiný produkt kvalitativně lepší, většina spotřebitelů raději sáhne po značce, kterou už zná. Unikátní vizuální identitu lze vytvořit nejen pomocí barevnosti, ale také například tvaru obalu.

Grafický manuál
Propagační materiály, design obalů nebo reklamní sdělení často nevytváří pouze jeden člověk, speciálně u středních a větších podniků, proto je zásadní mít vytvořený grafický manuál. Ten přesně definuje, jak mají jednotlivé prvky vypadat a jak s nimi pracovat.
Co všechno by měl grafický manuál obsahovat se dozvíte v našem článku: Grafický manuál. Co obsahuje a proč ho mít.
Příklad profesionální vizuální identity společnosti Ikea.
Nezáleží na tom, jestli jste venku nebo uvnitř, vše je vyladěné do nejmenších detailů. Prodejna, navigační cedule, nákupní košíky nebo oblečení zaměstnanců. Vždy na první pohled poznáte, že se jedná o IKEU.
Stejná pravidla platí také pro online komunikaci, webové stránky, reklamní bannery, sociální sítě nebo produktové katalogy. Vše co se týká značky Ikea nese stejné grafické prvky.



