Co je to SEO a proč je dobré ho mít?

Co je to SEO a proč je dobré ho mít?

Optimalizace webu pro vyhledávače neboli SEO je proces, který ovlivňuje pozici webových stránek ve výsledcích vyhledávání.

Co je to SEO a proč je dobré ho mít?

Co znamená SEO

Zkratka SEO je z anglického Search Engine Optimization a zjednodušeně znamená optimalizaci pro vyhledávače, jako jsou Google, Seznam a další. Dobře nastavený web, z pohledu SEO, v praxi znamená lepší pozice webových stránek ve výsledcích vyhledávání a tím větší šanci, že uživatelé web navštíví. 

Jak fungují vyhledávače

Cílem vyhledávače je, na základě klíčových slov nebo frází, které uživatel hledá, nabídnout nejpřínosnější informace. K tomu používají roboty procházející všechny dostupné webové stránky na internetu a na základě složitých algoritmů hodnotí kvalitu obsahu, který na stránkách najdou. Každý vyhledávač si tento algoritmus hlídá a neustále upravuje. Důvodem, proč jsou vyhodnocovací algoritmy střežené je, zabránit marketingovým a SEO specialistům, aby na základě znalosti algoritmu, dostali na přední příčky vyhledávání stránky, které nejsou dostatečně relevantní.

Pokud chcete dosáhnout dobrých pozic ve vyhledávání, musíte přistoupit na jejich pravidla a nastavit svoje webové stránky tak, aby byly pro uživatele co nejpřínosnější a klíčová slova, která používáte odpovídala tomu co nabízíte. Nejedná se ovšem pouze o klíčová slova, algoritmus vyhledávače hodnotí například také rychlost načítání webu, zda jsou webové stránky responzivní nebo jakou dobu obvykle uživatelé stráví na konkrétní stránce a mnoho dalších parametrů. Na základě všech hodnotících prvků potom vypočítají skóre kvality webové stránky, které rozhodne o její pozici ve výsledcích vyhledávání. 

Proč se věnovat SEO

Pokud má tedy web správně nastavené SEO, zobrazuje se na lepších pozicích ve výsledcích vyhledávání. V případě, že se webové stránky zobrazují například na 10 stránce výsledků vyhledávání, znamená to, že než uživatel narazí na odkaz, který směřuje na tento web, zobrazí se mu 9 stran konkurenčních webových stránek, které vyhledávač považuje za přínosnější. Často uživatelé prokliknou pouze přední pozice a několik prvních stránek. Pokud se tedy Vaše webové stránky nezobrazí ve vyhledávání dostatečně vysoko, je velice malá pravděpodobnost, že uživatelé web navštíví.

Jak nastavit základní SEO webu?

Nejdůležitější jsou klíčová slova. Neznamená to ale, do každé věty použít dané klíčové slovo, tím si rozhodně kvalitu svých stránek nezlepšíte. Algoritmus vyhledávače už tyto praktiky zná a pokud zjistí, že web obsahuje sice hodně klíčových slov, ale jinak není relevantní nebo uživatelé po návštěvě takových stránek ihned odcházejí, potrestá Vás špatnou pozicí. Mělo by jich být přiměřené množství.

Mezi základní SEO prvky patří tzv. meta data webu. Srozumitelný a výstižný titulek stránky (meta Title), který by měl obsahovat nejdůležitější klíčová slova a v ideálním případě mít do 55 znaků. Dále je to popisek stránky (meta description), někdy označován jako SEO popisek. Měl by opět obsahovat klíčová slova, ale hlavně, měl by mít „marketingový styl“ a prodat tak sám sebe. Lidé díky tomuto popisku musí chtít kliknout zrovna na odkaz Vašich webových stránek. Optimální rozsah je 140 až 155 znaků.

Příklad nastavení meta dat

Title: Prodej dřeva a stavebního materiálu | Dřevo Novák
Description: Prodáváme kvalitní stavební a topné dřevo. Smrkové, dubové, lipové a za rozumné ceny. Doprava zdarma po ČR.

Co dělat když mám špatné SEO?

Pokud se Váš web nezobrazuje ve výsledcích vyhledávání dostatečně vysoko a nevíte si rady, kontaktujte nás. Rádi Vám s tím pomůžeme. Více o SEO analýze a optimalizaci.

Potřebujete zlepšit svou pozici ve vyhledávání?

Co si dál přečíst