Ačkoli je logo často stylově jednoduché, jejich vytvoření je paradoxně obtížné. Je to proto, že nejde jen o kombinaci hezké grafiky s efektními písmy, ale o skutečné symboly používané k identifikaci firmy. Loga jsou součástí vizuální identity značky a vytváření efektivního loga jako takového vyžaduje myšlení, výzkum, plánování a kreativitu.
Než začnete, zamyslete se, jestli chcete logo vytvářet sami, zda na to máte dostatečné schopnosti a nástroje. Případně raději svěřte tvorbu loga grafickému studiu, kde Vám vytvoří logo na míru. Pokud jste se pevně rozhodli, že se začnete zabývat tvorbou vlastního loga, nejdříve si přečtěte pár tipů, které jsou základem designerské práce.
Pět vlastností, na které se můžete zaměřit při navrhování vlastního loga
1. Jednoduchost
To je klíč k vytvoření úspěšného loga. Jednoduché logo je snadno rozpoznatelné a bezproblémově se používá v různých médiích.


2. Relevantnost
Prostřednictvím barev a obrazů, které používáte, by logo mělo odrážet ideu, kterou má Vaše společnost zprostředkovávat. Ujistěte se, že Vaše logo je relevantní k činnosti, kterou Vaše firma vykonává.


3. Nadčasovost
Ne všechna loga musí být trendy. U některých se nadčasovost projevuje v tom, že navzdory rychle se měnícím trendům mají historii, kterou dokážou sdělit každému, kdo se na něj dívá.

4. Zapamatovatelnost
Účelem Vašeho loga je identifikovat a odlišit značku, upoutat pozornost diváka a zanechat pozitivní a trvalý dojem. Je proto logické, že nejlepší loga musí být zapamatovatelná. Proto některá loga mají nějakou postavu, hrdinu, která je pak se značkou asociována.


5. Univerzalita
Loga musí být univerzální, protože budou použita v různých médiích. Měli byste být schopni je zmenšit nebo zvětšit, použít je v tisku nebo na webu a za každých okolností by měla vypadat skvěle.


Pět kroků, jak vytvořit vlastní logo
1. Zamyslete se nad tím, co Vaši firmu nejlépe reprezentuje
Tvorbou loga začíná tvorba Vaší korporátní identity. Tento první krok nesmíte podcenit. Abyste mohli vydělat, musíte umět prodat svůj brand stejně dobře jako svou službu nebo produkt. Proto se pořádně zamyslete nad tím, co Vaše firma dělá, co jí nejlépe vystihuje a jaký je její příběh.
2. Vymyslete vhodná témata pro Vaše logo a vytvořte první návrhy
Před samotnou tvorbou loga je dobré se zamyslet nad klíčovými slovy, která popisují Vaši činnost. Pokud máte barbershop, Váš seznam může vypadat takto: "móda, styl, muž, kvalita" a podobně. Jakmile bude seznam hotový, nakreslete, co Vás napadne, co chcete na svém logu vidět. Při skicování používejte papír a tužku a nezapomeňte na tipy, které jsme probrali na začátku.
3. Vyberte barevnou kombinaci
Až z několika náčrtů vyberete pár konceptů, které se Vám nejvíce líbí, pusťte se do výběru barev Vašeho loga. Zde již začíná fáze, která může být pro člověka bez zkušeností velmi obtížná. Výběr barev pro vytvoření loga společnosti je zároveň velmi důležitou částí. Buďte opatrní; pamatujte si, že v logu by většinou měla být pouze jedna základní barva. Popřípadě můžete vytvořit i nějakou barevnou kombinaci, ale čím více barev, tím větší šance na chybu.
Pokud nemáte jistotu, že dokážete vybrat správnou barevnou kombinaci, použijte jeden z online nástrojů například v aplikaci Canva. Po výběru vhodných barev můžete přistoupit k vytvoření grafického návrhu loga.
4. Jak vytvořit logo v online podobě
První způsob, jak vytvořit logo na počítači, je udělat to samostatně ve vektorovém editoru. Program nemusíte dlouho hledat. Použijte Adobe Illustrator, který používají profesionální designéři. Připravte se ale na to, že seznámení s programem zabere spoustu času. Funkce editoru pravděpodobně nebudete moci naplno využívat ani po prostudování základních pravidel práce v AI. Další alternativou je vektorový editor CorelDRAW, který je také profesionálním nástrojem pro tvorbu vektorů nebo dokonce klasický Adobe Photoshop a podobné rastrové programy.
Druhou možností je použit jeden z mnoha bezplatných online nástrojů pro vytváření log, mezi které patří Wix, Namecheap a další.
Třetím způsobem tvorby loga je obrátit se na designéra, který Vám vytvoří profesionální logo v několika variantách podle Vašich představ nebo skic, případně zcela na míru.
5. Písmo a různé verze Vašeho loga
Písmo vybírejte pečlivě. Jako každý detail Vašeho loga by měl být i font velmi dobře promyšlený. A nezapomeňte, že celé logo má dodržovat jediný styl, proto třeba na konzervativním logu nemůžete použít nějaký veselý font typu Comic Sans. Nebude to vypadat hezky ani originálně. Hodně fontů stáhnete zdarma, například na fonts.google.com, ale jsou také placená písma.
Vyberte si ten nejvhodnější font a dolaďte své logo. Odpovídá to Vaší představě o ideálním logu? Pokud ano, vytvořte několik variací loga.
1. Klasická varianta nebo vertikální verze, kde je logo umístěno nad názvem firmy.
2. Horizontální verze, kde je název umístěn za logem.
3. Samotné logo bez názvu.
4. Logo připravené pro světlé nebo tmavé pozadí.

Po přečtení tohoto krátkého návodu, jak vytvořit vlastní logo, jste se mohli rozhodnout, že na samotné vytvoření loga nemáte moc času a bude lepší (a hlavně – rychlejší) nechat si logo navrhnout v grafickém studiu.
Jak probíhá tvorba loga u nás
V Ler studiu tvorba loga, stejně jako tvorba webu, značky nebo čehokoliv začíná poznáním klienta. Proto je prvním a nejdůležitějším krokem setkání se zákazníkem a vyplnění zadávacího briefu.
Již v této fázi by bylo dobré dát grafikovi vědět, jaké jsou Vaše představy o logu a odpovědět na otázky:
- K čemu bude logo sloužit? Bude prezentovat firmu, osobu nebo produkt?
- Co je Váš byznys? V čem jste výjimeční?
- V čem se lišíte od konkurence?
- Jakou Vaše logo má mít formu? Textovou, obrazovou či kombinovanou?
- Kde se Vaše logo bude používat?
- Mate-li představu, jak by logo mělo vypadat? Máte nějaké vlastní koncepty nebo nápady?
Druhým krokem v tvorbě loga je vytvoření grafikem několika skic, ze kterých si klient vybere to, co se mu nejvíce líbí. Jestli bude potřeba, klient také může požádat o upravení loga. Návrh schválený zákazníkem grafik přenáší do digitální podoby. Následně bude klientovi zaslána prezentace s návrhy včetně ukázek loga na propagačních materiálech.
Posledním krokem je připravení balíčku s logem v různých formátech: vertikální a horizontální verze, logo bez textu a také varianty loga pro světlé či tmavé pozadí.