V dnešní době chce mít stále více lidí vlastní webové stránky, díky kterým můžete oslovit nové zákazníky. Webové stránky jsou totiž nedílnou součástí moderní on-line propagace. Způsobů, jak vytvořit webové stránky je několik. Pokud se jedná například o drobného živnostníka, který potřebuje pouze ukázat výsledky své práce a poskytnout kontaktní údaje, bude mu stačit jednodušší webové stránky, které lze vytvoří pomocí editoru jako wix.com, webnode.cz a dalších. Jak to zvládnete sami?
To záleží na účelu vašeho webu. Nejsložitějším a pro většinu naprosto nereálným způsobem by bylo naučit se kódovat pomocí HTML, CSS, JavaScript či například PHP a webové stránky si nakódovat.
Není to však jediný způsob, jak vytvořit webové stránky. Přestože nejste obeznámeni s technickou stránkou tvorby webu, můžete si vytvořit relativně dobrou webovou prezentaci. Musíte tomu věnovat ale poměrně hodně času i nějaké peníze.
5 kroků, jak začít
Většina webových projektů prochází těmito kroky:
1. Zamyslete se nad cílem a cílovou skupinou svého webu.
2. Zaregistrujte si název domény a vyberte si poskytovatele hostingu.
3. Vytvořte plán struktury a obsahu svého webu.
4. Najděte redakční systém, přes který si webové stránky vytvoříte, případně si stránky nakódujte.
5. Spusťte svůj web a optimalizujte jej pro vyhledávače.
Krok první - Cíl webu a cílová skupina
Než se pustíte do tvorby Vašich vlastních webových stránek a zakoupíte svůj název domény a webhosting, potřebujete plán:
- Určete, kdo je Vaším cílovým trhem. Přemýšlejte o tom, kdo s největší pravděpodobností kupuje to, co prodáváte a jaký je nejlepší způsob, jak s nimi mluvit.
- Odpovězte, jaký je cíl Vašich webových stránek. Chcete generovat potenciální zákazníky, prodávat produkty nebo pracovat jako online katalog?
- Spojte informace, které na webu potřebujete, abyste dosáhli svého cíle.
- Uspořádejte své informace podle cílového trhu a rozmyslete si, jakým stylem chcete ke svým zákazníkům promlouvat. V některých případech je lepší komunikace formální nebo obchodní, jiné internetové prezentace budou vyžadovat neformálnější – možná až legrační přístup.
Krok druhý - Vlastní doménové jméno a hosting
Cena domény
Pokud nechcete používat bezplatný název domény 2. řádu, která v sobě většinou nese jméno Vašeho registrátora (www.mojefirma.jmeno-registratora.cz), musíte si koupit vlastní doménu. Ta pak bude vypadat jako www.mojefirma.cz. Obvykle je nejlepší získat koncovku .com, pokud nepracujete striktně v jedné zemi nebo .cz, v případě, že se vaše cílová skupina nachází v České republice.
Registrátorů domén je celá řada, my používáme nejčastěji tyto: Wedos, domena.cz, onebit, Go Daddy a několik dalších.
Přičemž cena za doménu s koncovkou .cz je téměř všude 145 Kč / rok bez DPH za registraci a 145 Kč / rok za prodloužení. V nabídce registrátorů také najdete „exotické“ koncovky typu .space, .store patřící do těch nejlevnějších. Cena těchto domén se pohybuje od 70 do 85 Kč / rok bez DPH. Zároveň je cena domén s koncovkami .love nebo .yoga mnohem vyšší než cena nejpoužívanější koncovky v České republice - .cz a činí 919 Kč / rok bez DPH.
Jak vybrat správné doménové jméno?
Na stránkách registrátorů nebo přímo u správce domény .cz nic.cz můžete lehce ověřit dostupnost Vámi vymyšleného názvu. Dávejte také pozor na to, aby Vaše doménové jméno nebylo již zaregistrováno s jinou koncovkou. Ideálně je najít doménu, která je jedinečná a neopakovatelná.
Kromě toho, doménové jméno by mělo co nejlíp vystihovat Vaši firmu a obsahovat její název. Nezapomeňte i na to, že ideální doména musí být krátká. Ty nejpopulárnější mají pouhých 6 znaků, nicméně i 11 znaků je ještě v pořádku. Více je už třeba řádně zvážit.
Při výběru doménového jména se vyhýbejte číslům a speciálním znakům. Vymyslete takovou doménu, která bude harmonická, snadno zapamatovatelná a výstižná pro zákazníky.
Jak vybrat poskytovatele hostingu?
Hosting, neboli pronájem prostoru na cizím serveru pro Váš web, lze zakoupit společně s doménou. Ve většině případů poskytovatelé hostingu zprostředkovávají nákup domény nebo jsou také samotnými registrátory domén. Pokud své webové stránky tvoříte přes Wix, weebly či například Jimdo, máte v prvním roce doménu zdarma.
Pokud si vyberete poskytovatele hostingu Wedos, Onebit nebo domena.cz, tak máte v ceně při nákupu webhostingu zahrnutou doménu.
Další otázka zní: jaký hosting je pro Váš projekt nejlepší? Nejběžnější volbou je webhosting, který se nejlépe hodí pro menší e-shopy, blogy nebo firemní prezentace. Bezplatný hosting (freehosting) se nedoporučuje pro startupy ani pro žádné společnosti. Je vhodný pouze pro začátečníky, kteří od hostingu neočekávají spolehlivost ani výkon.
Můžete si také vybrat virtuální serverpro svůj web. Ty v poslední době nahrazují fyzické servery a čím dál tím více podnikatelů volí pro své projekty dynamické cloudové prostředí.
Krok třetí - Plánování vlastních webových stránek
Stejně jako není vždy dobrý nápad začít s vařením bez receptu, alespoň pokud nemáte nějaké zkušenosti, totéž platí pro vytváření webových stránek. Zde není improvizace dobrý nápad. Plánování Vám pomůže rozhodnout, jaké sekce potřebujete a jak by měl být Váš web vypadat z pohledu designu.
Dobrým způsobem, jak začít, je vytvořit myšlenkovou mapu s nápady, co Vbáš web bude obsahovat. Pro navigaci lze použít hlavní položky této myšlenkové mapy.
Tipy pro vytváření vlastního webu:
- Použijte papír a propisku a napište si vše, co chcete přidat do Vašich webových stránek. Brainstorming a vytváření myšlenkové mapy jsou dokonalými způsoby, jak uspořádat své myšlenky.
- Podívejte se na další zajímavé webové stránky, jak z hlediska designu, tak obsahu. Všimněte si, co se Vám líbí, co ne.
- Vytvořte seznam se všemi stránkami, které Váš web bude mít. Poznamenejte si název jednotlivých stránek, jaký druh obsahu budete mít, klíčová slova, účel, typ stránek a jejich důležitost.
- Chcete-li se ve vyhledávačích dobře umístit, měli byste zjistit, jaká klíčová slova bude mít každá stránka, a přidat je do seznamu v předchozím bodě. Věnujte pozornost SEO optimalizaci Vašeho webu již ve fázi plánování.
Krok čtvrtý - Design webu. Výběr vhodného CMS
Jak vyplývá z infografiky, WordPress je nejoblíbenější CMS (Content Management System) se spoustou šablon (které musíte nastavit) a je zcela zdarma ke stažení.
WordPress
Tento systém pro správu obsahu má rozsáhlou komunitu uživatelů, minimální složitost instalace a nastavení, intuitivní uživatelské rozhraní. Společným bodem většiny levných nebo bezplatných CMS jsou bohužel bezpečnostní nedostatky modulů. Funkce CMS navíc vyžadují dodatečná rozšíření. Pokud si koupíte placenou verzi WordPressu, která vás bude stát kolem 14 $ měsíčně (300 Kč), bohužel vás to od výše popsaných omezení nezachrání.
Z hlediska grafiky lze pro Wordpress zakoupit celou řadu šablon, které stačí nainstalovat a naplnit Vaším obsahem. Zde ale končí jednoduchost a začíná trápení.
Wix
CMS Wix je lepší volbou pro malý web, či e-shop, stojí od 23 $ měsíčně (kolem 500 Kč) a nabízí také nastavitelné šablony pro každý typ webových stránek.
V ceně máte řadu grafických šablon, které je poměrně jednoduché upravovat.
Webnode
Webnode nabízí tvorbu webových stránek zdarma. Co se týče placených tarifů, ten nejlevnější stojí 3,90 $ (kolem 85 Kč) měsíčně, což Vám umožňuje používat web na vlastní doméně, pouze 100 MB webového prostoru a 1 GB pro přenos dat. Přitom se na Vašem webu bude zobrazovat reklamní box od Webnode.
Podotkneme tím, že ty nejlevnější tarify za použití jakéhokoliv z výše popsaných redakčních systémů vám umožní vytvořit jednoduchý blog nebo prezentační web. Na druhou stranu pomocí Wordpressu, Wixu nebo Webnodu bude obtížné vytvářet weby vyžadující databáze (karty produktů, filtrace referencí, apod.). Takové projekty potřebují jiné nástroje a mnohem více času.
Ostatní CMS
Pokud jde o systémy pro správu obsahu jako jsou Joomla a Drupal, ty jsou mnohem náročnější a rozhodně nejsou vhodné pro začátečníky. Pokud však máte představu o HTML a základech programování, můžete také vytvořit jednoduchý web na Drupalu.
Výběrem CMS a šablony tvorba webových stránek teprve začíná. Současně musíte pečlivě přemýšlet o atraktivitě barev Vašeho webu, nevyhněte se i studování základů webdesignu a tomu, jak dosáhnout správné responzivity Vašeho webu.
Krok pátý - Zveřejnění a optimalizace webu
Pokud jste již svůj web vytvořili a zveřejnili (ve většině případech stačí jen zmačknout tlačítko „Zveřejnit web“), můžete jej začít propagovat a optimalizovat, abyste zvýšili počet návštěv a zlepšili spokojenost uživatelů.
- Aktualizujte svůj web. Webové stránky nejsou knihy. Po zveřejnění je lze stále aktualizovat. Pokud budete mít příležitost, vytvořte nový a relevantní obsah a web neustále aktualizujte. Představte si například web restaurace: pokud se nabídka změní, mělo by se to na webu projevit co nejrychleji.
- Online umístění. Chcete-li přilákat co nejvíce návštěvníků, musíte optimalizovat SEO svého webu.
- Webová analýza. Vaše úsilí při SEO optimalizaci bude k ničemu, pokud neměříte návštěvnost na svém webu. Takto budete vědět, zda to funguje nebo ne. Nejpopulárnějším nástrojem pro analýzu webových stránek je Google Analytics.
- Jakmile svůj web zveřejnite, měli byste se samozřejmě zaregistrovat ve službě Google Search Console a informovat Google, že vaše stránka existuje. Nebo alespoň pošlete URL (adresu) Vašeho webu Googlu, aby jej mohl indexovat.
- E-mailový marketing. Další obvyklou strategií, zejména pro firmy, je zasílání pravidelných e-mailů návštěvníkům, aby neztratili kontakt. To je užitečné pro online obchody, malé firmy a blogery. E-mailový marketing je věda sama o sobě, a to si také musíte nastudovat.
- Sociální média. Nakonec má většina webů také profily na sociálních sítích např. na Facebooku, Instagramu, Twitteru, LinkedInu atd.). Potřebujete profily na sociálních sítích, abyste mohli komunikovat se svými uživateli a potenciálními návštěvníky mimo Vámi vytvořený web.
Vaše nejkratší cesta k úspěchu
Po přečtení tohoto poměrně obsáhlého článku si někteří z Vás možná uvědomili, že tvorba kvalitních webových stránek je jako projekt rodinného domu. Do jisté míry si zvládnete webové stránky připravit sami, ale pokud chcete zaujmout, je lepší realizaci svěřit profesionálům. Díky tomu budete mít web, který bude fungovat a reálně vám přinese zákazníky.
V dnešní době, kdy většina zákazníků začíná a často i dokončí svůj nákup na internetu, se pomyslná laťka kvality webu stále posouvá kupředu a tvorba webu je stále složitější. Sepsali jsme pro Vás také článek s důvody, proč mít kvalitní webové stránky.