Velká příležitost s sebou přináší také velkou odpovědnost a to na bedra marketingu. Pokud si v průběhu roku říkáte, že je těžké prosadit se před konkurencí během vánočních kampaní, je to ještě 10x těžší. Kromě konkurence je Váš nepřítel také čas. Nemůžete si říci, teď to není důležité nebo uděláme to příští měsíc. Vánoce jsou pouze jednou za rok a Vy musíte být připraveni včas. Velké společnosti plánují strategii měsíce dopředu. Reklamní kampaně spouštějí obvykle začátkem listopadu (často již v říjnu) a během prosince přidávají na intenzitě.
Nejde pouze o to mít připravené reklamní kampaně, ale také mít dostatek skladových zásob nebo personálu. Vše musíte soustředit na odbavení co největšího množství objednávek. Není nic horšího než naštvaný zákazník, který nedostane vánoční dárek včas. To mu způsobí enormní dávku stresu, kterou okamžitě aplikuje do vzteku směrem k Vám přes zákaznickou podporu a negativní recenze. Pokud prodáváte běžné zboží jakéhokoli typu, ve Vaší obchodní a marketingové strategii by Vánoce měly být červenou barvou, tučně a podtržené.
Vánoce a marketing
Akční cena, speciální vánoční nabídka, slevové kupóny, dárkové poukazy, doprava zdarma. Ze všech stran na nás začnou křičet reklamní sdělení s jasným cílem. Nakupte dárky u nás! Jsou to sice ohrané marketingové techniky, ale stále velice dobře fungují a letos budou slevové akce fungovat ještě mnohem lépe než kdy dřív. Důvodem je vysoká inflace, která nutí spotřebitele šetřit a nakupovat výhodně.
Nepochybně dojde k poklesu celkového objemu tržeb z vánočních dárků, v maloobchodu zaznamenáváme meziměsíční pokles tržeb již od září, nicméně většina spotřebitelů přesto utratí za dárky pro své blízké spoustu peněz, nehledě na obavy z ekonomické situace. Štědrý den se nenazývá pro nic za nic „štědrým“. Vznik názvu sice nemá s nákupní horečkou nic společného, ale v současné spotřební době dostojí svému jménu dokonale.
Jak využít vánoční nákupy ve svůj prospěch?
Podle statistik Češi před Vánoci utratí jenom na internetu více než 70 miliard korun. Největší podíl si ukousnou e-shopy, které nabízí velké množství produktů různých kategorií na jednom místě a rychlé dodání. Čím více se k vánočním svátkům přibližujeme, tím více platí pravidlo: kdo má skladem a ihned k vyzvednutí, ten prodává. Zájem je téměř o vše, hračky, elektroniku, vybavení domácnosti, oblečení, péči o zdraví a tělo, sportovní potřeby, ale také alkohol a potraviny. Různé delikatesy nebo i běžné produkty v dárkovém balení se rázem stanou vánočním dárkem.
V hlavní roli: cena
Lidé nakupující na e-shopech často vědí, co hledají a jejich rozhodování se soustředí hlavně na cenu, případně dostupnost a během prosince rychlost dodání. Pokud máte menší e-shop, měli byste se zaměřit především na výhodné cenové nabídky, rychlost a spolehlivost dodání. Nejsilnějším nástrojem pro podporu prodeje, který máte k dispozici, jsou zbožové srovnávače Heuréka, Zboží.cz a Nákupy od Googlu. Pro menší nebo specializované prodejce je také vhodná například marketplace platforma Mall.cz. Platíte provize z prodeje, ale máte podporu silné značky.
Originální dárky
Pokud nabízíte produkty, které jsou personalizované nebo nějakým způsobem unikátní, není na prvním místě cena. Za originální dárky jsou lidé ochotni zaplatit více a zároveň zde není takový cenový boj s konkurencí, protože není možné zadat produkt do srovnávače, který Vám nabídne nejnižší cenu. Musíte o nich ale dát světu vědět. Vaším hlavním marketingovým nástrojem by měla být bannerová reklama na sociálních sítích a v obsahové síti.
Dárkové poukazy
Dalším oblíbeným typem dárků jsou poukazy všeho druhu. Od poukazu na nákup zboží, přes večeři v restauraci, wellness pobyt až po adrenalinové zážitky jako seskok padákem. Záleží samozřejmě na kategorii zboží, s dárkovým poukazem například na nákup cihel asi moc nepochodíte. Jedná se ale o velice dobrou alternativu a další možnost zvýšení tržeb. Pokud to dává u Vašich produktů či služeb smysl, rozhodně byste měli dárkové poukazy nabízet. Využít můžete vlastní webové stránky, specializované portály třetích stran nebo bannerovou reklamu. V tomto případě byste mohli uspět i ve vyhledávací síti, podmínkou ale je správně nastavené cílení a klíčová slova. Myslete také na to, že poukaz má sloužit jako dárek, a proto je důležité jeho provedení a možnost využití.
In-store reklama
Tento druh podpory prodeje je vhodný především pro výrobce, kteří prodávají své produkty v rámci maloobchodních prodejen. Nejvíce se in-store reklama využívá v potravinách, ale velice dobře se uplatní i v jiných segmentech. Pokud máte běžné vysoce konkurenční produkty, pomocí poutavých a originálních instalací dokážete získat pozornost nakupujících. Když zároveň zabalíte své produkty do hezkého obalu, máte velkou šanci na úspěch. Umístění in-store reklamy ale není vždy jednoduché, někteří prodejci neumožňují nebo nechtějí ve svých prodejnách zvýhodňovat určité produkty či značky. Vše je otázkou vyjednávání s Vašimi odběrateli. Proto si nejprve raději zjistěte, jaké máte možnosti. Jedná se nákladnější formu reklamy, ale z pohledu cílení jednou z nejlepších. Zaměřujete se výhradně na potenciální zákazníky v nákupní fázi.
Originální obaly
Velkou důležitost, především u potravin, má spotřebitelský obal. Pokud uvedete na trh před Vánoci dárkové sety nebo i běžné produkty v luxusnějším balení, můžou se snadno stát vánočním dárkem.
Firemní dárky
Ať pro Vás osobně Vánoce znamenají cokoli, pro firmu a byznys jsou extrémně důležité a to nejen z pohledu prodeje, ale jedná se také o období uzavření roku. S tím přichází na řadu dárky pro obchodní partnery, případně zaměstnance a podobně. Každý obchodní partner jistě ocení, pokud mu jako formu poděkování za spolupráci dáte originální dárek. Když budete dostatečně kreativní a místo lahve vína vymyslíte něco využitelného nebo zajímavého, jistě si na Vás v dalším roce vzpomene, až bude dělat objednávku.