Umělá inteligence v digitální agentuře

Umělá inteligence v digitální agentuře

Málokdo ještě neslyšel o novém fenoménu AI (Artificial inteligence) neboli umělé inteligenci. Problematika vstupu umělé inteligence do našich životů se probírá napříč celým internetem, na různých seminářích a setkáních specialistů ze všech oborů. Můžeme najít tisíce návodů, doporučení, ale i varování před jejím využíváním. Někdo v rozvoji umělé inteligence vidí obrovský potenciál a technologický skok kupředu, jiní ho považují za bezpečnostní riziko nebo něco, co jim vezme práci.

Umělá inteligence v digitální agentuře

Umělá inteligence je s námi už řadu let, přesto největší boom zažívá až v posledních měsících. Ten vyvolal především nástroj ChatGPT, který se během chvilky rozšířil mezi veřejnost po celém světě. Připravili jsme pro vás článek, ve kterém vás seznámíme s nejznámějšími nástroji, které využívají technologii umělé inteligence, k čemu je lze využít a jak ovlivnily práci v naší digitální agentuře.

Co je ChatGPT

Mezi nejznámější nástroje využívající umělou inteligenci patří již zmiňovaný ChatGPT. Jedná se o konverzační model založený na architektuře GPT (Generative Pre-trained Transformer), který umí generovat text na základě zadaných otázek a instrukcí. ChatGPT je navržen tak, aby mohl poskytovat odpovědi na různé dotazy a plnit textové úkoly. Umí například psát články, překládat text nebo generovat kódy v programovacích jazycích. Pokud mu napíšete dobré zadání, dokáže vám vygenerovat kvalitní odpověď. Problém ale nastává, pokud chcete využít získané informace jako faktické údaje. Může se totiž stát, že nástroj dokáže velice přesvědčivě klamat. Je to tedy spíše kreativní pomocník, poskytnuté údaje byste si měli vždy ověřit a text zkontrolovat.

Google Bard

Méně známou chatovací umělou inteligencí, která stojí za zmínku, je Bard. Tu vyvíjí společnost Google a měla by konkurovat ChatGPT. Hlavním rozdílem je aktuálnost dat, ChatGPT využívá off-line databázi z roku 2021, kdežto Bard by měl čerpat nejnovější informace online. Do budoucna by měl být součástí samotného vyhledávání od Googlu a také Google Docs nebo Gmailu.

Generování obrázků pomocí Midjourney

Dalším průkopníkem v oboru umělé inteligence je generátor obrázků na základě zadaného textu nazvaný Midjourney. Tato aplikace vzbudila nejvíce rozruchu v komunitě umělců, kteří mohutně protestovali proti generickým obrázkům. Midjourney dokáže svou tvorbou opravdu zapůsobit. Obrázky vypadají velmi realisticky, jako skutečné fotografie nebo naopak dokáže hravě vytvořit fantaskní svět podle vašich představ. Obdobným nástrojem je také poměrně dobře známá aplikace DALL-E.

Adobe Photoshop AI

U generování obrázků ještě chvíli zůstaneme, a to konkrétně u nejpoužívanější aplikace pro práci s grafikou. Adobe Photoshop, po dlouho testované beta verzi, přidal funkci generování obrázků umělou inteligencí. Nejužitečnější je funkce doplnění nebo nahrazení části obrázku. Například pokud chcete doplnit fotografii nějakým objektem, jako přidat na stůl květinu, vyberete danou oblast, napíšete textový požadavek a Photoshop vám nabídne několik variant zpracování. Další velmi užitečnou funkcí je nahrazení nebo dodělání pozadí. Nemusíte fotografii již pracně retušovat, když chcete odstranit nežádoucí objekty. Stejně jako u všech ostatních nástrojů s umělou inteligencí záleží na formulaci zadání, a ne vždy je výstup použitelný.

ChatGPT

Bard

Midjourney

Adobe Photoshop

 

AI na každém kroku

Implementace umělé inteligence do nejrůznějších aplikací a nástrojů se stává pomalu ale jistě naprosto běžnou záležitostí. Stejně jako Adobe Photoshop, tak i například Canva nabízí možnosti generování obrázků na základě textu a spoustu dalších aplikací přidává možnost generování textů napojením na ChatGPT. Využívání umělé inteligence se zkrátka šíří jako lavina napříč všemi obory.

Jak ovlivňuje umělá inteligence práci v digitální agentuře?

Je třeba se bát, nebo se rychle začít učit? Je umělá inteligence nevyhnutelná nebo je to jen aktuální trend? Zeptali jsme se na názor našich programátorů, designérů a markeťáků.

„Mojí hlavní náplní práce jsou PPC a copywriting, čistě na PPC zatím AIčko žádné není, a přestože je možné ChatGPT využít například pro analýzu klíčových slov, nedá se na to spolehnout. Existují mnohem lepší analytické nástroje. Pomáhá mi ale, když dělám obecnější články a texty, které nejsou tak důležité, jako třeba posty na sociální sítě. Navrhne kreativní text, dokáže doplnit i emotikony a hashtagy. Tam se to hodí a ušetří to dost času nebo když člověk nemá zrovna nápad na téma a neví kde začít, tak tam umělá inteligence pomůže. hodnotí Kuba z marketingového pohledu.

Nahradí nás umělá inteligence?

Při příchodu umělé inteligence a jejího rychlého nástupu se mnoho z nás cítilo nejistě. Někteří si novou technologii museli hned vyzkoušet, zatímco jiní byli opatrnější. Pravdou však zůstalo, že nikdo úplně nevěděl, do jaké míry dokáže umělá inteligence změnit naši práci a vznikaly diskuse o tom, zda nás nemůže úplně nahradit.

Něco mi říkalo, že tohle by mohl být problém,“ svěřila se grafička Bája. „Po vyzkoušení jsem ale změnila názor a dneska je to pro mě fajn pomocník.

Používám aktuálně umělou inteligenci především v copywritingu, můžu se tam inspirovat, získám nějaké tipy na témata nebo prvotní návrh textu. Je to užitečný nástroj, dělá ale často chyby a některé informace si vymýšlí, takže zatím se nahraditelný určitě necítím." říká náš markeťák Kuba.

Umela inteligence AI v copywritingu Chatgpt

Obavy z příchodu této technologie se tak rychle rozplynuly s uvedením do praxe. Všichni jsme rychle zjistili, jak velké má umělá inteligence nedostatky, ale zároveň, jak nám dokáže pomoci. Asi nejmenší pomoc umělá inteligence nyní přináší do grafického oddělení. Tam, kde si jedni mohou myslet, že skvělým pomocníkem může být právě Midjourney, tak opak je pravdou. Správně napsat zadání pro AI není tak jednoduché a obsah, který je potřeba generovat není ani zdaleka dostačující. Logo, brand, tiskoviny nebo obaly jsou nereálným cílem pro tuto platformu.

„AI zatím není schopné generovat jinak, než v rastru a zvládá pouze formát průměrně kvalitního JPG.“ říká Bája, „K práci používám jen generátor ve Photoshopu, byla by hloupost se tomu vyhýbat. Na drobné úkony nebo dogenerování pozadí je opravdu výborným pomocníkem, avšak složitější úkony, jako přidání konkrétních objektů, může být problémové. Zatím s ním spolupracuji spíše na úrovni grafického padawana.

„Kvalita výstupu je pro nás zkrátka nedostačující. Potřebujeme tvořit ve vektorech, vysoké kvalitě a o tiskovinách ani nemluvím.“ dodává Dejv, který u nás taktéž pracuje na seniorské pozici grafika. „Grafika je kreativní činnost a je potřeba představivost. To, co bych zadával složitě do promptu, udělám, se svými zkušenostmi, mnohem rychleji a přesněji.“

Oba se ale shodují na tom, že je třeba s touto technologií pracovat i nadále, sledovat co v budoucnu přinese a učit se ji využívat. Vidí však i možné další problémy s ohledem na duševní vlastnictví některých generovaných výstupů. AI může přidat do generovaného obrázku předměty, nebo tváře, které někomu patří. Tímto problémem už se zabývá v Americe případ vygenerovaného komiksu, kde umělá inteligence použila tvář známé herečky Zendaya, která si nyní nárokuje duševní vlastnictví díla.

„Klient má málo kdy konkrétní představu o tom, co chce. Naše léta praxe a schopnost porozumět jednotlivým zákazníkům se AI ještě dlouho nenaučí.“ uzavírá Dejv, který je z našeho týmu asi nejvíce skeptický a o svou práci se rozhodně nebojí.

Umela inteligence AI programovani

 

Ačkoli se obavy začaly šířit i mezi programátory, primárně s nástupem ChatGPT, začali ho ke své práci používat jako první z nás. Všichni se ale shodují na jednom, že umělá inteligence nás ještě nějakou chvíli nenahradí a vždycky tu bude muset být někdo, kdo ji bude dávat pokyny.

„Nemůžeme slepě využívat vygenerované kódy, o dané problematice je nutné něco vědět, abychom dokázali rozpoznat, když umělá inteligence generuje nesmysly. Je zásadní také vědět, jak napsat zadání a na co se zeptat.“ doplňuje Dan, který je u nás specialistou na frontend.

Nejdříve jsem k tomu byl dost skeptický, lidi o tom hodně mluvili, ale moc to nefungovalo. Aktuálně se ale ChatGPT 4 ukazuje jako velice dobrý nástroj.“ pochvaluje si senior programátor Daniel.

Člověk je velmi dobře adaptovatelný na svět kolem něj. Dokážu si představit, že některé pracovní pozice zaniknou, ale zároveň se objeví nové, se kterými se bude dát lépe pracovat v budoucnu.“ shrnuje Štěpán, náš specialista na backend.

Štěpán byl jeden z těch, kteří sice AI zkusili hned na začátku, ale jeho přístup byl úplně odlišný. „Nechtěl jsem si usnadňovat práci nějakým velkým způsobem, abych se toho co nejvíc naučil. Dohledávat si práci mimo AI má pro mě přínos, protože si toho dokážu víc zapamatovat.“

Spolu s druhým programátorem Danem se shodují, že nejlepší využití, které pro ChatGPT dnes mají, je práce, která je repetitivní nebo velmi jednoduchá. Na dlouhé kódy AI dnes ještě není stavěné, pokud vygeneruje funkční kód, bývá často nekvalitní a plný zbytečných řádků.

Jak vidíme budoucnost AI?

Určitě se jí nestraníme a hodláme s ní držet krok. Další rozvoj v tomto odvětví vnímáme jako nevyhnutelný a pozitivní. O nahraditelnost se nebojíme nebo minimálně ne v brzké době. Stále je potřeba být především odborníkem ve svém oboru a AI využívat pouze jako užitečného pomocníka.

Budoucnost umele inteligence AI

Co si dál přečíst