Nová omezení pro e-shopy a webové stránky

Nová omezení pro e-shopy a webové stránky

Od 6. ledna platí novela zákona o ochraně spotřebitele, která přináší nová pravidla pro obchodování na internetu. Většina změn se týká převážně e-shopů, některé ale zahrnují i prodej služeb, a dokonce kamenné prodejny. Mají zároveň také velký dopad na marketingové aktivity a reklamní sdělení. Novela se zaměřuje hlavně na falešné slevy a recenze.

Nová omezení pro e-shopy a webové stránky

Zobrazování slevy

Nejzásadnější změnou je nové pravidlo pro nabízení zboží ve slevě. Dosud bylo možné měnit cenu zboží a inzerovat výši slevy prakticky jakkoliv. Pokud chcete nyní lákat zákazníky na výhodnou nabídku, musíte dodržet jasně stanovená pravidla. 

Vždy, když nabízíte produkt ve slevě, musíte uvést jeho původní hodnotu před zlevněním. Ta se určuje jako nejnižší cena, za kterou jste produkt nabízeli v posledních 30 dnech. To platí při prodeji online, v kamenné prodejně i pro všechna reklamní sdělení. Cílem je zabránit účelovému navyšování cen před slevovou akcí a lákání zákazníka na slevu, která ve skutečnosti slevou není.

Jak vypočítat správně cenu před slevou?

Jestliže u vás dochází ke změnám cen produktů častěji než po 30 dnech, musíte si dát pozor, abyste uvedli správně hodnotu před slevou. Pokud jste postupně zlevňovali a zdražovali, jakmile se rozhodnete nějaký produkt nabízet se slevou, musíte jako původní hodnotu uvést nejnižší cenu, za kterou jste ho nabízeli za posledních 30 dnů. Hodnotu určuje vaše nabídka nikoli původní cena od výrobce nebo nabídka konkurence.

Příklad:

Cena, za kterou jste začali produkt nabízet, byla 1000 Kč, následně jste ho po 15 dnech zlevnili na 600 Kč a za dalších 15 dní zdražili na 800 Kč. Pokud se nyní rozhodnete v následujících 30 dnech nabízet produkt se slevou, musíte uvést původní hodnotu ve výši 600 Kč. Po uplynutí této lhůty to bude 800 Kč.

Změny nejen pro e-shopy 2023 - konec falešných slev

Pro koho to neplatí

Výjimka platí pro zboží podléhající rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby. Toto nařízení se také netýká služeb, nehmotných výrobků a B2B sektoru. Dále se nevztahuje na slevy v rámci věrnostních programů a individuálních nabídek. Nepleťte si individuální nabídky s personalizovanými cenami, této praktiky se novela také týká a dočtete se o ní níže.

Nepokoušejte se nařízení obejít nahrazením slova „sleva“ něčím jako akce, speciální nabídka, cenový trhák, výprodej a podobně. Pravidla platí pro jakkoliv pojmenovanou cenovou nabídku. Je také zakázáno uvádět nový produkt rovnou ve slevě. Budete ho muset nabízet nejdříve jako standardní nabídku. Nemusí to být zmiňovaných 30 dní, ale musí být patrné, že jste produkt nabízeli za cenu, ze které nyní vypočítáváte slevu.

Pokud jste dosud slevové akce dělali nahodile, nyní je budete muset plánovat s ohledem na 30 denní lhůtu a evidovat změny v cenách produktů.

Personalizované ceny

Dalším bodem novely je povinnost informovat zákazníky, že používáte na e-shopu automatizované nabízení cen podle nákupního chování. To znamená, že stejný produkt je nabízen různým uživatelům za odlišnou cenu. Nejčastěji tuto praktiku používají aerolinky a další společnosti prodávající letenky. Cena se mění podle toho, kolikrát jste si nabídku prohlédli, odkud jste na web přišli a podobně. Není to zakázané, ale máte povinnost o tomto způsobu nabízení cen své zákazníky informovat.

Například: Upozorňujeme, že cena za zboží je přizpůsobována na základě automatizovaného sestavování profilu chování spotřebitelů. Aktuální nabídku ovlivňuje, kolikrát jste navštívili detail vybraného produktu.

Změny pro eshopy 2023 - personalizovane ceny

Konec falešných recenzí

Další zásadní novinkou je povinnost ověřovat, odkud jsou hodnocení a recenze, které uvádíte na svých webových stránkách. Způsob ověřování je na Vás, ale jakmile někde prezentujete hodnocení od zákazníků, musíte uvést, zda jsou od skutečných zákazníků a vysvětlit jakým způsobem je ověřujete. To se týká také převzatých recenzí například z Googlu, Seznamu, zbožových srovnávačů a sociálních sítí.

Je také zakázáno odstraňovat negativní recenze nebo je záměrně upravovat, aby vypadali pozitivněji. Nesmíte ani někomu zadávat, aby u vás nakoupil a udělal recenzi. Pokud zveřejňujete takto získané recenze, musí být označené jako placené či sponzorované.

Jaké máte možnosti?
  • Recenze vůbec neuvádět
  • Uvádět je a informovat, že nejsou ověřené
  • Zveřejňovat a ověřovat

To, že jsou recenze ověřené, musíte být schopni v případě kontroly prokázat doložením konkrétní objednávky, jinak vám hrozí pokuta až 5 milionů korun. Jestliže budete recenze ověřovat, nezapomeňte na web, například do obchodních podmínek, doplnit informace, jak je ověřujete. Pokud chcete zveřejňovat pouze některé, musíte uvést, jak je třídíte.

Změny pro e-shopy 2023 - konec falešných recenzí a hodnocení

Tlačítková novela

Tato změna není úplně novinkou, mluví se o ní již dlouho, platí ale společně s ostatními změnami až od 6.1. 2023. Jedná se o povinnost upozornit zákazníka, že kliknutím na tlačítko v posledním kroku košíku dokončí objednávku a bude po něm vyžadována platba. Tlačítko musíte pojmenovat „objednávka zavazující k platbě“ nebo alternativou, ze které musí být jasné, že kliknutím se zákazník zavazuje objednávku zaplatit.

V případě, že nebude tlačítko správně pojmenované, je takto uzavřená kupní smlouva neplatná. To znamená, že spotřebitel není povinen objednávku zaplatit a vy nejste povinni ji dodat. Neberte to rozhodně jako možnost nechat si otevřené dveře k nedodání zboží. Pokud na  Vás přijde ČOI, dostanete pokutu opět až do výše 5 milionů korun.

Příklady povoleného tlačítka
  • Kupte nyní
  • Zaplaťte nyní
  • Objednat a zaplatit

Automatické zaškrtávání polí

Nově se také zakazuje přednastavení zaškrtávací polí. Primárně se jedná o volitelné doplňkové služby typu prodloužená záruka, pojištění zásilky a podobně. Není povoleno ani automaticky zaškrtnout souhlas s obchodními podmínkami nebo zasíláním marketingových sdělení.

Nesplňuje váš web či eshop nové nařízení? 

Co si dál přečíst