5 změn v e-commerce, které ovlivňují provoz e-shopů od roku 2022

5 změn v e-commerce, které ovlivňují provoz e-shopů od roku 2022

Jaké legislativní změny čekají provozovatele e-shopů pro rok 2022? Můžou Vás tyto změny ovlivnit, pokud máte e-shop na Shoptetu, nebo jiné platformě?

5 změn v e-commerce, které ovlivňují provoz e-shopů od roku 2022

Plánované přijetí směrnic EU i změny některých novel občanského zákoníku mají za úkol zvýšit ochranu práv spotřebitele při nakupování online. Nová pravidla, přijatá již na začátku roku 2022, se týkají zavedení povinných cookies lišt, likvidaci falešných slev a dalších právních aspektů elektronického obchodování. Tím ale modernizace legislativy e-shopů nekončí. Nová pravidla postupně nabydou účinnosti v průběhu roku 2022.  

Připravili jsme pro Vás seznam zásadních změn v oblasti e-commerce, které se Vás nepochybně dotknou, ať už jste provozovatelem e-shopu nebo digitální agenturou vytvářející e-shopy.  

 

Změny zavedené v roce 2021

Významné legislativní změny začaly již v roce 2021, kdy byla schválena takzvaná „tlačítková novela“. Ta vymezovala povinnost upozornit spotřebitele na e-shopu, že na tlačítku potvrzující nákup zboží již nemůže být pouze text typu „Koupit“ nebo „Objednat“, ale musí být zjevné, že jeho stisknutím se spotřebitel zavazuje uhradit kupní cenu. Porušením této povinnosti se provozovatel vystavuje riziku souvisejícím s neplatností kupní smlouvy a pokutě ze strany České obchodní inspekce

Dalším krokem na cestě k transparentnosti e-shopů pro zákazníky byla povinnost doplnění Všeobecných obchodních podmínek (VOP) o e-mailovou adresu, telefonní číslo a další kontaktní údaje provozovatele e-shopu. To vše znamená pro zákazníka rychlejší a jednodušší možnost obchod kontaktovat a obhájit si právo na vrácení či výměnu zboží.

 

Změny v roce 2022  

A nyní přejdeme do roku 2022, abychom podrobněji probrali, co se již změnilo a postupně nabývá na síle a integruje se do běžného života e-shopářů. Podíváme se také na změny ve fungování e-shopů, které nás všechny čekají. Pojďme na to!

 

1. Prodloužení reklamační lhůty až na 12 měsíců

Novinkou, která od začátku roku 2022 ovlivňuje provozování e-shopů, je prodloužení reklamační lhůty na 12 měsíců. Standardní dvouletá záruční doba se přitom nezmění. Avšak mění se lhůta, do kdy online obchod musí dosvědčit, že prodal zboží bez vad anebo že poškození produktu způsobil sám zákazník. 

Od ledna vlastníci e-shopů, podle zákonodárců, mají více dbát na kvalitu zboží. A to z toho důvodu, že klienti nyní nemají 6 měsíců jako dříve, ale celý rok na projevení nefunkčností či závady na výrobku. Pokud se vada objeví ve stanovené lhůtě, bude muset obchodník pomocí znaleckého posudku prokázat, že prodal zcela nezávadné zboží. 

Dvojnásobná reklamační lhůta by měla předcházet již zavedené praxi, kdy prodejce každou reklamaci uzná, protože se nechce zabývat vypracováním odborných posudků, zjištěním problémů a v důsledku toho i zkvalitňováním svých výrobků. 

 

2. Přechod na opt-in režim

Rozdíl mezi opt-out a opt-in režimem jsme dopodrobna probrali v prosincovém článku. Nezbývá než podotknout, že tato novinka nepochybně přispívá k ochraně práv spotřebitelů, neboť zakazuje ukládání dat, kromě těch základních, bez souhlasu uživatele.

Změna je však také značnou komplikací pro majitele webových stránek. Stejně tak pro nás, jako digitální agenturu, která dbá na uplatnění nových pravidel a předpisů nejen na našem webu, ale i na webových stránkách všech naších klientů, tato legislativní změna znamenala hodně práce.

 

3. Boj proti falešným slevám

Jedná se o případy, kdy obchodníci v rámci prodejních akcí typu "Black friday" místo poskytnutí slevy zdražují produkty a jako ceny po slevě uvádějí standardní tržní ceny před zdražením. Obchodníkovi se to většinou vždy vyplatí, jelikož vyvolá u zákazníků domněnku výhodného nákupu a dovolí prodat větší množství zboží, které není skutečně zlevněné.

Po implementaci nové evropské směrnice do českého práva bude povinné uvádět jako původní cenu zboží při slevové akci, nejnižší cenu za posledních 30 dnů a z ní vypočítat slevu. Toto pravidlo je vůči spotřebitelům pochopitelně spravedlivé. Jak to ovlivní obchodní strategie a taktiky prodejců uvidíme, až se daná novinka rozjede naplno. 

 

4. Přehledné informace o cenách

Tento bod se týká především webů používajících personalizaci cen, tedy těch, které zákazníkům zobrazují ceny podle toho, kolikrát klient stránku navštívil nebo z jakého webu na e-shop přešel. Takovéto nekalé praktiky používají na svých webech často letecké společnosti. Stává se tak, že pokud si zákazník nekoupí letenky při první návštěvě webu, bude muset za stejné letenky zaplatit vyšší částku. 

Dále to jsou některé zbožové srovnávače, které na svých webových stránkách uvádějí nižší cenu, než je cena na daném e-shopu a působí tak jako nejlevnější obchod na trhu. Zákazníci přecházející na e-shop prodejce přes srovnávač nakoupí stejný produkt levněji než ti, kteří jdou na web napřímo. Cílem je tedy dosažení transparentnosti procesu změny cen a zamezení nekalým obchodním praktikám. 

 

5. Důvěryhodné recenze z první ruky

Jak si kupujete zboží vy? Vsadíme se, že si před nákupem procházíte všechny možné recenze na konkrétní produkt nebo obchod. Bohužel se často stává, že tyto recenze si e-shop píše sám a nelze je považovat za důvěryhodné. Podle připravovaných změn musí provozovatel e-shopu od jara 2022 v případě kontroly prokázat autenticitu a pravdivost recenzí, které uvádí. 

Taková změna v legislativě, jako i ostatní výše popsané novinky, zřejmě výrazně zkomplikují život provozovatelům e-shopů. Přesto je zákon zákonem a jeho nedodržování jistě ovlivní nejen finanční stabilitu podnikatelů, pokud dostanou pokutu, ale poznamená také důvěryhodnost v očích zákazníků. Jaké sankce hrozí vlastníkům e-shopů v případě porušení nově zaváděných pravidel probereme v dalším bodě.  

 

Pokuty a další nepříjemnosti, které hrozí rebelům

Otázka, jaké sankce čekají podnikatele ignorující pravidla vytvořená na ochranu práv spotřebitelů, není tak jednoduchá, jak se na první pohled může zdát. Je zřejmé, že zavádění novinek je dlouhodobý proces a sankce se vyvíjejí a doplňují postupně. Už teď ale víme, že kvůli novým pravidlům mají provozovatelé e-shopů těžkou hlavu a ignorování legislativních změn je může stát až 4 % ročního obratu.

Přemýšlíte o novém e-shopu?

Související články

Jak vypnout cookies v prohlížeči?
  • 5 min. čtení
  • 04.09.2022
Vývoj webových aplikací
  • 3 min. čtení
  • 22.07.2022
Firemní identita není logo
  • 5 min. čtení
  • 22.07.2022