Návrh loga krok za krokem

29.07.2019

Co je to logo, a proč je dnes nutností, není potřeba zmiňovat. Je ale pravdou, že se i přes jeho důležitost najdou subjekty, které podcení výběr designera nebo sáhnou po uměle generovaném logu.

Dobré logo není jen hezký obrázek, ale je to známka kvality a dalších přidaných hodnot, které si všichni spojí právě s Vaší firmou. Je tedy zřejmé, že pokud zakládáte firmu, neměli byste toto podceňovat.

Vaše značka má ukazovat to nejlepší z Vás. Hodnoty, cíle a vize firmy by měly být na první pohled jasné. Pokud tedy máte kvalitně zpracované logo a celou korporátní identitu, člověk, který dostane do ruky Váš propagační materiál, bude hned vědět, kdo jste, co děláte a hlavně si Vás zapamatuje. 

Design je tichý velvyslanec Vaší značky.
Paul Rand

 

na co si dát pozor

Jednoduchost

Logo by mělo jít zmenšit i na velikost poštovní známky, nebo na vizitku. Při takovém zmenšení musí být logo stále čitelné. 

Atraktivita

Součástí kvalitního loga je nápad nebo myšlenka. Při představení kvalitního loga grafikem, byste měli dostat také vysvětlení, jak k němu došli. Součástí loga má být nějaký unikátní tvar nebo layout (rozvržení). Jsou-li součástí loga text i symbol, pak by oba měli být vzájemně vizuálně vyvážené.

Zapamatovatelnost

Jednoduchost a originalita loga přispívá k snadnější zapamatovatelnosti. Díky tomu si ho zákazníci okamžitě spojí s Vaším produktem či značkou.

Komplikovanost přináší problémy

Logo by mělo být na první pohled smysluplné. Pokud je to možné, je vhodné logem přímo vyjádřit činnost Vašeho podnikání. Je-li Vaše nabídka příliš široká nebo zřejmá z názvu Vaší společnosti, je vhodnější vytvořit logo jednodušší. Například pro logo obchodu s dětskými hračkami se použijí zářivé barvy a dětský font (písmo). Takové to barevné schéma by bylo zcela nepřijatelné například pro advokátní kancelář apod.

 

Základní pravidla

Při tvorbě loga není vhodné používat více než tři barvy. Opět zde platí, čím méně, tím lépe. Kvalitní logo vypadá dobře i v černé nebo bílé barvě. Výběr barev v logu je velmi důležitý a do značné míry je dán prostředím firmy, pro kterou je logotyp vytvořen. Například lidé vnímají zdravotnictví jako barvu modrou, farmacii jako zelenou, strojírenství obvykle jako modré nebo šedé. Velmi populární jsou v poslední době barevné přechody. Působí moderně a dynamicky. Pokud se ale rozhodnete pro tuto možnost a chcete logo používat i pro tisk, chtějte vidět jednobarevnou, popř. černobílou variantu, ušetříte si tím hodně starostí do budoucna.

Kromě barev je důležitý text logotypu. Písmo (font) v logu musí být jasně čitelné. Čitelnost textu v logu má vždy přednost před grafickým vyjádřením – obsah je vždy více než forma. Nedoporučuje se používat kombinace více než dvou druhů písma. Nejčastěji se používá kombinace jednoho písma v různých tučnostech.

Do loga se nepíší zkratky právní formy – např. s.r.o., a.s. a další. Text v logu nemusí být nutně názvem Vaší domény, přestože se to tak dnes často dělá. V praxi tak máte tři různé věci: text v logu, právní formu a www doménu. Příklad: text v logotypu: TESCO, Právní forma Tesco Stores ČR, a.s., doména www.itesco.cz

Součástí loga může být i slogan, nebo-li tzv. claim. Je to obvykle text, který vystihuje nebo dovysvětluje text v logotypu.

 

Jak probíhá tvorba loga?

Je nutné si uvědomit, že logo reprezentuje Vaši firmu a bude ji reprezentovat po nějaký čas. Je lepší udělat hned ze začátku všechno pořádně, než poté logo za rok měnit, protože nesplňuje všechny potřebné parametry. Tedy ještě před tím, než kohokoli oslovíte a požádáte o tvorbu loga, promyslete si pořádně, co chcete a jaké jsou Vaše finanční možnosti. Nedovolte, aby Vaším jediným rozhodovacím kritériem byla cena. Prostudujte především celé portfolio firmy a podle toho se pak rozhodněte.

Jak probíhá tvorba loga u nás?

První a nejdůležitější krok je schůzka a vyplnění zadávacího briefu. Sepíšeme si faktické informace o Vaší značce (kdo jsou Vaši zákazníci, konkurence, cíle, …) a hlavně se lépe poznáme. Protože bez poznání klienta nejde dobré logo navrhnout.

V první fázi se tvoří skica. Grafik si zkouší nejrůznější varianty na papír a zjišťuje všechny potřebné informace o firmě. Jedná se o prvotní návrh logotypu. Ze všech nápadů a skic se vybere to nejlepší a následně přenese do digitální podoby. Klientovi je pak zaslána prezentace s návrhy, včetně ukázek loga na propagačních materiálech. Má možnost vše opřipomínkovat a doplnit další informace.

Jakmile vše doladíme, připravíme balíček s logem v nejrůznějších formátech. Pokud si to žádá byznys klienta, vytvoříme kompletní logomanuál.

 

Co by měl designer vědět

  • K čemu bude logo sloužit? Má reprezentovat osobu, firmu, produkt, produktovou skupinu apod.?
  • Jakou má mít logo formu? Bude textové, obrazové, nebo kombinované?
  • Co je Váš byznys, kdo jsou klienti a čím jste výjimeční?
  • Jaký je Váš příběh a v čem se lišíte od konkurence?
  • Kdo jsou Vaši klienti a jaké mají charakteristiky? Čeho si na Vaší značce mají vážit nejvíce?
  • Jaká přídavná jména mají lidé říct, když se jich na logo zeptáte?
  • Jaké budou oblasti použití (aplikace) loga?
  • Přemýšleli jste již o tom, jak by logo mělo vypadat? Máte nějaké vlastní nápady nebo koncepty – včetně barevných?
  • Počítáte v budoucnu s nějakým rozšířením loga? Například o nové divize?
  • Budete chtít připravit logomanuál?

 

Kolik stojí vytvoření loga?

Cena za návrh loga se může dost lišit. Například prodejce sportovního oblečení Nike si svůj vizuál pořídil v roce 1975 za 35$. V té době ale značka začínala a neznamenala to, co nyní. Je tedy naprosto přirozené, že dnes by redesign loga stál miliony dolarů.

Obecně se tedy cena za návrh loga odvíjí od hodnoty a velikosti společnosti. Můžete najít grafiky, kteří loga bouchají jak "Baťa cvičky" a účtují si 2 500 Kč. Pokud to s Vaší značkou myslíte vážně, doporučujeme spíše sáhnout po kvalitním freelancerovi či agentuře. Rozdíl poznáte již při prvním setkání.

 

Potřebujete logo?

Neváhejte se ozvat. Moc rádi s Vámi budeme spolupracovat :o)