Jak dělat marketing v době Covid-19, čas se vzdát nebo se vzepřít?

08.11.2020

Teď už nám je jasné, jak velký dopad měla letošní pandemie na globální trh. Covid-19 doslova otřásl všemi podniky. Jako marketingová agentura jsme pracovali se spoustou firem, které situace jistým způsobem ovlivnila. Když jsme poprvé přišli do lockdownu, vedlo nás to k zamyšlení, jak takovým firmám poradit, co se týče on-line marketingu. Je opravdu nejlepším řešením situace zavřít obchod, ukončit marketingové kanály a reklamy a začít se modlit?

Situace se lišila podnik od podniku:

    • Změna otevírací doby/úplné uzavření prodejny
    • Omezený export produktů (lokálně i globálně)
    • Omezený provoz a výroba
    • Lidé přestali utrácet peníze
    • Lidé přestali chodit nakupovat

Mezi majiteli firem to začalo být daleko horší:

    • Počítání škod
    • Neustálé sledování mapy nakažených
    • Kousání nehtů a doufání, že se to vše brzy vrátí do normálu

Samozřejmě, že to nepřineslo nic dobrého jak firmě, tak ani zaměstnancům. Tak to tu vypadalo několik měsíců dozadu a dnes to začíná vypadat velmi obdobně, ve slovách uklízeče z klasické české komedie ‚‚Jáchyme hoď ho do stroje‘‘ ve slavné judo scéně:


‚‚Karlíku pozor, už je tady za‘‘


Těm, kterým se podařilo zůstat alespoň v omezeném provozu, přichází spousta nejistot a otazníků, jak se posunout v této době a ne jen ‚‚přežít‘‘. Je potřeba chopit se otěží své firmy a vyniknout mezi konkurencí.


Právě proto jsme dali dohromady několik tipů a triků, které Vám jistě pomohou ve Vaší cestě po českém i globálním trhu.

Zkontrolovat kvalitu webu

Možná patříte k těm firmám, které do změny webu investovali několik let dozadu. Vytvořili jste analýzy klíčových slov a skvěle optimalizovali své stránky. Možná ale také patříte k těm, kteří se webu od té doby nedotkli.


Přišel ideální čas zkontrolovat stránky a v případě potřeby zmodernizovat webovou prezentaci, upravit obsah, změnit obrázky a další nastavení.


Co jsou základní úpravy, nad kterými se teď můžete zamyslet? 

Máte web responzivní?

Neustále trvá trend, kdy větší množství nákupů probíhá z mobilních zařízení než z počítače. Připravte proto své stránky na zobrazení i na těchto menších rozlišeních. Byla by škoda, pokud by tento nedostatek měl zákazníka odradit od koupě Vašeho produktu či služby.

Otestujte si vlastní web, jak responzivní doopravdy je.

Mám responzivni web

Máte web rychlý?

Rychlost webu je klíčová pro správný zážitek uživatele na Vašich webových stránkách. Na tomto odkazu si můžete otestovat rychlost načítání všech částí Vašeho webu.

Mám rychlí web

Služba Vám zároveň poradí, jak webové stránky zlepšit. Jak web upravit a zbavit se tím špatného ratingu.


Více si o kvalitě webové stránky můžete přečíst v článku ‚‚7 důvodů proč mít kvalitní webové stránky‘‘.

Zákazník, zákazník a ještě jednou zákazník...

„Spokojený zákazník je nejlepší obchodní strategie.“

Michael Leboeuf americký obchodní spisovatel 1942

Není důležitějšího prvku v obchodě, než zákazníka. O něj je proto důležitě se starat a ideálně mu ulehčit způsob, jak u Vás nakoupit. Právě v dnešní nejisté době je potřeba ukázat stabilitu Vaší značky a především, že i v této době se na Vás může spolehnout.

Telefon – propojuje lidi už téměř 150 let.

Je jednoduché pro Vaše zákazníky na Vás najít kontakt? Mají možnost Vám zavolat, napsat nebo jinak zkontaktovat? To nejdůležitější, co Vaši zákazníci potřebují vědět, je, že tu pro ně stále jste, pomůžete s čímkoliv a ideálně nabízíte více, než by se od Vás čekalo, obzvláště pak, když Vaše konkurence a podniky ve stejném oboru zavírají dveře zákazníkům před nosem. Ideální příležitost, jak se dostat před konkurenci, je získat si důvěru stávajících zákazníků a obdržet spoustu dalších.


Zkontrolujte, zda se Váš kontakt zobrazuje na Googlu a sociálních sítích. Založte si profil na Facebooku a Instagramu a umožněte tak zákazníkům s Vámi udržet kontakt.

Odpovězte na otázky, které je pálí.

Aktuálně probíhá většina nákupů on-line. Postarejte se o co nejlepší zákaznickou péči, tedy aby mimo základní poskytovanou službu či produkt měl také zákazník k dispozici odpovědi na základní otázky, které může mít. Upravte texty webové stránky, aby odpovídaly na vyhledávací dotazy stylem JAK, PROČ a CO. Velmi často jsou tyto otázky ignorovány těmi, kteří produkty nabízí. Odlište se tak od většiny firem a hlavně poskytněte nutné informace zákazníkům. Právě tyto vyhledávací dotazy mohou přinést pravidelný přísun nových návštěvníků na web.


Připravte tutoriály, články nebo videa, která lidi snadněji přesvědčí o koupi Vaší služby či Vašeho produktu.


Vytvořte si takzvané ‚‚landing page‘‘ – stránky pro klíčová slova, která zákazníci často vyhledávají. To, jaká klíčová slova lidé používají, aby se dostali na Váš web, můžete zjistit pomocí on-line nástrojů jako Google analytics nebo Google Search Console. Pro podrobnější analýzy Vašeho webu, jeho zaměření a klíčových slov můžete využít nástroj Collabim

Dobrá recenze nad zlato

Nevíme, jestli existuje lepší způsob prodeje než doporučení. Hodnota lidského názoru byla od nepaměti neskutečně důležitá. Právě v této době, kdy už lidé neví, čemu mohou věřit a čemu ne, je skvělé nabídnout názor ostatních klientů, kteří si prošli stejným rozhodovacím procesem. Ať už jsou to recenze na Googlu, komentáře pod příspěvkem nebo zkušenosti Vašich zákazníků, které jste zveřejnili na webu, dodává to obrovskou míru důvěry. Posuďte sami, kam byste se zašli ostříhat:

google recenze

Pokud nemáte dostatek recenzí na Googlu, zkuste se zeptat Vašich věrných zákazníků, aby Vám napsali názor na Váš produkt do emailu, který pak můžete publikovat na Vašem webu.

PPCéčka? V době krize? To nemyslíte vážně…

Ne, nezbláznili jsme se, ale chápeme, že to tak může možná trochu vypadat, když doporučujeme PPC kampaně v aktuálním stavu tohoto světa.


Stačí, když se koukneme na to, co udělala první vlna s PPC kampaněmi. Zde můžete vidět takzvané CTR (click through rate) – míru prokliku všech kampaní v Google vyhledávání. 

Více si můžete přečíst na tomto odkaze.

Pokles vyhledávacích výrazů google

Dokonce i míra konverze se propadla začátkem první vlny

Pokles konverzí na google

Jasně, rozumíme tomu, že čísla se obecně propadají, lidé méně nakupují (jak jinak, když mají spoustu jiných problémů). Může se zdát, že PPC reklamy jsou naprostou ztrátou peněz. Zvlášť v době, kdy se snažíte snížit náklady téměř všude, kde to jen jde.


Před tím, než začnete rušit jednu kampaň za druhou, pojďme se nad tím zamyslet z trochu odlišného úhlu.


Ačkoliv obecně PPC kampaně a jejich úspěšnost klesá. Velká většina z nich jsou seskupení ve specifických odvětví jako například turistika. Stejné problémy vidíme i u restaurací, barů, nočních klubů a dalších odvětví závisející na návštěvnosti lidí.


Je ale spousta oborů, které naopak s příchodem korony začaly vzkvétat. Zde je nárůst jednotlivých sekcí v odvětví virtuální zábavy.

kterým oborům se daří

V obchodech pro B2B segment byl zřejmý nárůst logistických potřeb a balicích služeb

nárust logistických služeb

Pokud se budeme rozhodovat na základě obecných čísel, může nám utéct obrovská příležitost, jak se dostat na špičku ve svém oboru. 


‚‚Ale všichni raději ukončují on-line kampaně‘‘, to je přístup, se kterým se setkáváme v dnešním světě stále častěji. Uniká nám tak obrovská příležitost, protože firmy, které doteď byly v reklamních kampaních před námi odchází z ‚‚aukční války‘‘(snažit se přeplati ostatní konkurenty, pro první pozice ve vyhledávání). Proto Vám to nyní umožňuje zasáhnout daleko větší část trhu za daleko menší částky. Nemluvě o ztrátě důvěry u firem, které začnou ukončovat své marketingové kanály.


Teď přichází čas, kdy máte naopak skvělou příležitost přeskočit spoustu konkurentů. Je to ale také příležitost, jak být přeskočen ostatními, pokud současnou situaci nezačnete řešit včas.


Samozřejmě tato rada může být v některých unikátních případech velmi ‚‚ošemetná‘‘, proto jsme na závěr sepsali několik tipů a triků, které můžete ještě dneska aplikovat na Vaše PPC kampaně.

1#  Jednejte okamžitě a rychle adaptujte

Za ‚‚normální‘‘ doby by probíhaly dlouhé analýzy a zkušební kampaně. Shromáždilo by se neuvěřitelné množství dat, které by Vám daly dostatek informací k připravované kampani.


Dneska ten luxus nemáme, protože nikdo nedokáže situaci předpokládat. Ano, pokud jste pokračovali v PPC kampaní několik měsíců dozadu, můžete se trochu inspirovat, co bylo úspěšné a co ne, ale situace přesně stejná nebude, takže je velmi pravděpodobné, že co fungovalo na jaře, tak na podzim fungovat vůbec nemusí.


Ti jediní, kteří budou vědět, jak se situace vyvíjí, jsou Ti, kteří si zkusí tipnout, co se bude dít, nastaví své kampaně a budou zkoumat, co se s nimi děje. Následně budou upravovat zacílení reklamy, budget a ostatní parametry, až dojdou k ideálu.


Zamyslete se nad tím takto, jsou jen 3 možnosti:

    1. 1) Pokud to nezkusíte, spadnete hlouběji za konkurenci a nikdy na to nepřijdete
    2. 2) Zkusíte to a nepovede se Vám to přesně nastavit. Spadnete trochu, ale budete mít přehled o tom, co a jak dělat, upravíte a jedete dál
    3. 3) Zkusíte a uspějete… jste ze šlamastyky venku

Pokud jde o získávání dat, tak jich opravdu moc není. Samozřejmě předchozí lockdown nám něco málo poradil, ale to, jak se situace vyvíjí budete muset zjišťovat v rámci několika hodin, ba dokonce dní. Budete muset pravidelně upravovat kampaně a zajímat se o každodenní události.


Napište nám a zeptejte se on-line marketing expertů, jak by doporučili nastavovat Vaše PPC kampaně.

Napište nám

2#  Buďte opatrní ve stylu komunikace

Samozřejmě je těžké v této době vymýšlet kreativní texty a reklamy a ještě ke všemu se strachovat, abychom neurazili někoho ze společnosti. Tohle platí nejen pro Vaše PPC kampaně, ale pro jakýkoliv prodejní materiál, který vytváříte skrz tuto pandemii. 


Vaše komunikace musí být citlivá a empatická jednak vůči Vašim zákazníkům, kteří si teď procházejí touto krizí, tak i vůči této zemi, která už dlouho nic takového nezažila. Je jen velmi úzká hranice mezi aktuálním příspěvkem a osočující zprávou.


To, pokud se Vám nepovede rozlišit tuto hranici, i třeba nechtěně, rozhodně povede k rychlé ztrátě klientů.

Může se stát, že Vaše reklama neprošla filtrem od Googlu, což ale nemusí být nutně špatně. Je totiž pravděpodobné, že by se tato reklama střetla i s lidmi online.

Více o filtru si můžete přečíst v tomto americkém článku.

Doporučujeme se zaměřit na reklamy z pohledu: ‚‚jak náš produkt/služba může pomoci zákazníkům v téhle nové době‘‘. Nádherně se situací vypořádala firma T.M. Lewin, která se soustředí na luxusní oblečení pro muže (Košile, obleky, svetry), zkrátka oblečení co se většinou nosí do práce. Vzhledem k situaci museli přijít s novou strategií. A poprali se s tím naprosto dokonale.

Covid marketingová kampaň

Reklama nabízí pohodlí pro práci z domova se slevou na pohodlné pantofle.


Zároveň se snažte udělat co nejlákavější nabídku. Vzhledem k množství problému, je složitější přesvědčit zákazníků o vidání dalších peněz. Teď je ideální čas na to ukázat jak vám na vašich zákaznících záleží. A postarat se o ně i v téhle nadstandardní době.


Snažte se ukázat, jak Váš produkt/služba pomůže zákazníkovi v této době, jak jim zlepší aktuální život. Pokud se Vám to podaří, nebudete mít problém udržet se nad vodou přes následující týdny.

3#  Odstraňte zbytečné náklady

Za normálních okolností by Vám každý ‚‚markeťák‘‘ doporučil, abyste kampaně, co nemají největší úspěch, ale stále něco malého přináší, nechali dál běžet. ‚‚Možná nejsou dokonalé, nějaká čísla ale přinášejí‘‘ – tak to teď už neplatí. V tuto chvíli je čas se zastavit a možná se i zbavit těch kampaní, co přináší jen ‚‚nějaké‘‘ výsledky.


Teď se nesnažíme vybudovat funkční kampaně, které se doladí a za rok či dva budou fungovat. Jde nám o to, získat kampaně, které nás udrží TEĎ nad vodou a díky kterým se TEĎ dostaneme před konkurenci. Pokud by pandemie měla trvat další 2–⁠3 roky, tak se přístup bude muset změnit, ale pokud jde o několika měsíční výpadek, je potřeba myslet více ‚‚urgentně‘‘. Je potřeba stabilizovat kampaně a získávat pravidelné výsledky, na které se můžete spolehnout.

stabilita reklam

Zároveň je nutné upravit Vaše vylučující klíčová slova. S Covid-19 přišlo spousty nových frází a klíčových slov, které byly možná dříve spojené s Vaší službou. Nyní jsou ale spojovány právě s letošní pandemií. Kampaň je pak příliš drahá, kvůli množství hledanosti těchto slov a zbytečná, protože se zobrazuje lidem, kteří pod tímto pojmem hledají už dávno něco jiného.


Zkrátka i nadále platí, že pokud chcete vydělávat, musíte investovat. Jde ale o to, jak chytře investovat Váš, nyní dost omezený, rozpočet.


Je obrovský rozdíl mezi jen pravidelným cpaním peněz do reklam a opravdovým promyšleným vkladem do reklam, kde to má smysl.


Pokud potřebujete poradit, jak kampaně nastavit tak, aby vytvořily stabilní příjem pro Vaši značku nebo jen potřebujete PPC konzultace, jsme tu pro Vás.

Napište nám