Ler.cast #5 - Čím se liší přístup k brandingu u malé firmy a korporace

Ler.cast #5 - Čím se liší přístup k brandingu u malé firmy a korporace

V dnešní době je síla značky stále důležitější, a to především v odvětví B2C. Jedná se o vysoce konkurenční prostředí. Zaujmout zákazníky a udržet si jejich loajalitu je tak čím dál náročnější. Kvalitní branding tomu dokáže výrazně pomoci, proto jsme pro vás připravili sérii podcastů, kde se na budování značky zaměříme detailně.

Ler.cast #5 - Čím se liší přístup k brandingu u malé firmy a korporace

První díl z této série Ler.castů jsme zaměřili na rozdíly v přístupu k brandingu u malé firmy a korporace. Probereme, co je důležité pro začínajícího podnikatele, jaké riziko přináší rebranding nebo jak měřit sílu značky. Níže najdete stručný přehled toho, na co jsme se zaměřili.

  • Co znamená branding a jeho důležitost
  • Kolik stojí branding / rebranding
  • Kdy je čas na rebranding
  • Jak měřit úspěch rebrandingu
  • Příklady úspěšných a neúspěšných rebrandů
  • Rady na závěr

Co znamená branding a jeho důležitost

Jedná se o stavební kámen firmy. Patří sem například logo, styl komunikace nebo unikátnost produktu. Zkrátka jsou to prvky, které umožňují snadné rozpoznání značky a produktů mezi konkurencí. Zároveň lze skrze značku budovat vztah se zákazníky a vyjádřit podstatu celé společnosti. Přístup k budování značky se pak liší podle velikosti podniku a cílové skupiny.

Kolik stojí branding / rebranding

Pro menší firmy se cena vytvoření brandu, případně rebranding, pohybuje v řádu desítek tisíc korun, pro korporace může dosahovat stovek tisíc až milionů korun. Vše se odvíjí od velikosti projektu, s čímž souvisí rozsah prací. Od vytvoření různých variant loga, analýzy trhu a konkurence, až po finální grafické podklady.

Kdy je čas na rebranding

Diskutovali jsme také o tom, co naznačuje potřebu rebrandingu. Faktorů je mnoho, jako vývoj trhu, nová konkurence nebo změna preferencí cílového publika. Často můžete signály o tom, že vaše značka potřebuje refresh, získat od vašich zákazníků a obchodních partnerů. Nejčastějším důvodem pro rebranding je modernizace loga, vzhledem k jeho využití a použitelnosti napříč komunikačními a marketingovými kanály. Dále to může být změna stylu komunikace, vize společnosti nebo expanze na zahraniční trhy.

Jak měřit úspěch rebrandingu

V digitální éře je možné monitorovat dopad rebrandingových opatření pomocí řady analytických nástrojů, které sledují návštěvnost webových stránek nebo zvýšení poptávek či objednávek. Pro značky, které působí převážně off-line, pak slouží například průzkumy spontánního rozpoznání značky.

Příklady úspěšných a neúspěšných rebrandů

Jedním z velice povedených rebrandů poslední doby udělala například RC cola, která změnila vše od názvu, loga, až po obaly. Kvalitní rebranding se povedl také McDonaldu, Burger Kingu nebo třeba BMW a Peugeotu.

Pokud se podíváme na ty nepovedené, často to bývají brandingy měst. Takovéto zakázky probíhají formou tendrů a hlavním faktorem je obvykle cena a zpracování tendru. Vyhrávají to poté méně zkušení dodavatelé nebo je nižší cena na úkor kvality. 

Rady na závěr

Na konec jsme se zaměřili na zkušenosti z praxe. Na co si dát pozor při návrhu brandu, jak správně vytvořit zadání pro dodavatele nebo nejčastější chyby, které se při rebrandingu stávají.

V Ler.castu se toho dozvíte mnohem víc, tak neváhejte a pusťte si ho.

Co si dál přečíst