První díl z této série Ler.castů jsme zaměřili na rozdíly v přístupu k brandingu u malé firmy a korporace. Probereme, co je důležité pro začínajícího podnikatele, jaké riziko přináší rebranding nebo jak měřit sílu značky. Níže najdete stručný přehled toho, na co jsme se zaměřili.
- Co znamená branding a jeho důležitost
- Kolik stojí branding / rebranding
- Kdy je čas na rebranding
- Jak měřit úspěch rebrandingu
- Příklady úspěšných a neúspěšných rebrandů
- Rady na závěr
Co znamená branding a jeho důležitost
Jedná se o stavební kámen firmy. Patří sem například logo, styl komunikace nebo unikátnost produktu. Zkrátka jsou to prvky, které umožňují snadné rozpoznání značky a produktů mezi konkurencí. Zároveň lze skrze značku budovat vztah se zákazníky a vyjádřit podstatu celé společnosti. Přístup k budování značky se pak liší podle velikosti podniku a cílové skupiny.
Kolik stojí branding / rebranding
Pro menší firmy se cena vytvoření brandu, případně rebranding, pohybuje v řádu desítek tisíc korun, pro korporace může dosahovat stovek tisíc až milionů korun. Vše se odvíjí od velikosti projektu, s čímž souvisí rozsah prací. Od vytvoření různých variant loga, analýzy trhu a konkurence, až po finální grafické podklady.
Kdy je čas na rebranding
Diskutovali jsme také o tom, co naznačuje potřebu rebrandingu. Faktorů je mnoho, jako vývoj trhu, nová konkurence nebo změna preferencí cílového publika. Často můžete signály o tom, že vaše značka potřebuje refresh, získat od vašich zákazníků a obchodních partnerů. Nejčastějším důvodem pro rebranding je modernizace loga, vzhledem k jeho využití a použitelnosti napříč komunikačními a marketingovými kanály. Dále to může být změna stylu komunikace, vize společnosti nebo expanze na zahraniční trhy.
Jak měřit úspěch rebrandingu
V digitální éře je možné monitorovat dopad rebrandingových opatření pomocí řady analytických nástrojů, které sledují návštěvnost webových stránek nebo zvýšení poptávek či objednávek. Pro značky, které působí převážně off-line, pak slouží například průzkumy spontánního rozpoznání značky.
Příklady úspěšných a neúspěšných rebrandů
Jedním z velice povedených rebrandů poslední doby udělala například RC cola, která změnila vše od názvu, loga, až po obaly. Kvalitní rebranding se povedl také McDonaldu, Burger Kingu nebo třeba BMW a Peugeotu.
Pokud se podíváme na ty nepovedené, často to bývají brandingy měst. Takovéto zakázky probíhají formou tendrů a hlavním faktorem je obvykle cena a zpracování tendru. Vyhrávají to poté méně zkušení dodavatelé nebo je nižší cena na úkor kvality.
Rady na závěr
Na konec jsme se zaměřili na zkušenosti z praxe. Na co si dát pozor při návrhu brandu, jak správně vytvořit zadání pro dodavatele nebo nejčastější chyby, které se při rebrandingu stávají.
V Ler.castu se toho dozvíte mnohem víc, tak neváhejte a pusťte si ho.