Co je TikTok? Pro ty, co ho neznají
TikTok je aplikace pro iOS a Android, kterou lze použít pro tvorbu a publikování krátkých videí. Zpočátku byla appka spuštěna pod názvem Douyin v září 2016 v Číně. V roce 2017 rozjela čínská společnost ByteDance TikTok byznys s orientací na zahraniční uživatele. TikTok a Douyin jsou stejné aplikace, které však podporují různé síťové protokoly tak, aby síť Douyin odpovídala požadavkům čínské cenzury.
Teď už je TikTok celosvětově dostupný v App Store nebo Google Play. Koncem roku 2017 mateřská společnost TikTok, ByteDance, odkoupila aplikaci Musical.ly a vstoupila na americký trh pro teenagery.
Hlavní výhody TikToku ve srovnání s jinými sociálními sítěmi jsou:
- je to zábavní platforma s nekonečným množstvím obsahu, je opravdu návyková;
- téměř kdokoli se může stát producentem obsahu díky snadnému použití aplikace;
- získávání zhlédnutí a lajků na této platformě je mnohem jednodušší než na Instagramu.
Níže probereme hlavní ukazatele a fakta týkající se této aplikace. Bude to zajímavé jak pro běžné uživatele, tak pro zkušené marketéry.
1. Kolik uživatelů je na TikToku?
V roce 2021, pět let po spuštění, TikTok konkuruje gigantům, jimiž jsou YouTube, Instagram a Facebook, kteří mají mimochodem podporu Googlu či Facebooku.
Statistiky jsou přitom hodně povídavé, vždyť nejnovější průzkumy TikToku ukazují, že od ledna 2021 má platforma 689 milionů aktivních uživatelů měsíčně po celém světě (DataReportal, 2021). V důsledku toho je TikTok sedmou největší platformou pro uživatele. Předběhl dokonce aplikace Snapchat, Pinterest a Twitter, které existují mnohem déle.
Jen pro představu, jak si ostatní aplikace vedly ve srovnání s růstem TikToku:
- Instagramu trvalo šest let od jeho spuštění, než získal stejný počet aktivních uživatelů za měsíc, kterého se TikToku podařilo dosáhnout za méně než tři roky.
- Facebooku, obecně známému jako král sociálních sítí, to trvalo více než čtyři roky.
U nás, v Česku, TikTok aktivně používá bezmála 1,5 milionů lidí, z nichž 22% jsou lidé ve mezi 16 a 24 lety. Vzhledem k tomu, že ve standardním pojetí se za zoomery počítají mladí lidé ve věku od 11 do 24 let, čeští uživatelé TikToku patří do této skupiny jen okrajově.
2. Kolik stáhnutí má TikTok?
Toto video od amerického iluzionisty Zacha Kinga, známého především svými šestisekundovými videi, která jsou digitálně upravena tak, aby vypadala jako opravdová magie, má podle žebříčků nejoblíbenějších videí TikTok od 2. srpna 2021 přes 2,2 bilionu zhlédnutí.
V únoru 2019 dosáhl TikTok první miliardy stažení. Aplikaci trvalo necelých osm měsíců, než získala o půl miliardy více. Tato čísla nejsou nijak působivá, vezmeme-li v úvahu, že aplikace byla spuštěna teprve nedávno v roce 2016.
Dnes růst TikToku nevykazuje žádné známky zpomalení. Nejnovější statistiky ukazují, že od dubna 2020 byla populární videa aplikace stažena více než dvě miliardy krát po celém světě a to jak v App Store, tak na Google Play. Jinými slovy, TikTok dokázal zdvojnásobit počet stažení za něco málo přes rok, což je jasný znak raketově rostoucí popularity této aplikace.
3. TikTok fascinuje mladé lidi po celém světě
Jak jsme již zmínili, počet uživatelů TikToku v Česku se za poslední rok zdvojnásobil na 1,5 milionu. Podle průzkumu AMI Digital Index pravidelně navštěvuje danou sociální síť 32 % lidí ve věku 15 až 29 let. TikTok přitom každý den získává nové uživatele z Česka, čímž si zaslouží titul nejrychleji rostoucí sociální sítě v ČR.
Proč je TikTok tak populární mezi představiteli mladší generace, zatímco mnoho starších uživatelů sociálních sítí o něm nikdy neslyšelo? Jednoduše řečeno – je to záměrné.
Pro začátek, oblíbenost TikToku u mladší generace lze vysvětlit tím, že se tvůrci aplikace rozhodli jako cílovou skupinu vybrat hned od začátku uživatele mladší 18 let. Dá se říci, že autoři TikToku rozuměli mladší generaci mnohem lépe než jejich konkurenti. Proto se jim podařilo vytvořit aplikaci, která dává uživatelům školního věku přesně to, co hledají: kreativní sebevyjádření.
4. Kolik času průměrně stráví uživatelé denně na TikToku?
Pokud jde o čas věnovaný TikToku, uživatelé tráví v aplikaci průměrně 52 minut denně. To znamená, že lidé používají aplikaci buď k vytváření a sdílení krátkých videí o sobě samých nebo ke sledování existujícího množství TikTok videí nahraných na platformu. Ať tak či onak, dělají to téměř hodinu každý den.
5. Ve které zemi je TikTok nejpopulárnější?
Rozhodně TikTok, nebo spíše jeho čínský protějšek, je nejoblíbenější aplikací v Čině. Údaje z roku 2020 však ukazují, že největší publikum TikToku se nachází v Jižní Americe. Jen v září 2020 byla aplikace v Brazílii stažena 3,08 milionkrát. Na druhém místě je Mexiko s o něco menším počtem stažení – 3 miliony, následují Spojené státy a Rusko s 2,31 a 2,24 miliony.
Pákistán se umístil na pátém místě na seznamu opírajícím se o tempo růstu publika TikToku s 1,65 miliony stažení appky za čtvrtletí. V říjnu 2020 však byla platforma v této zemí zablokována, protože úřady považovaly obsah v TikToku za "nemorální a obscénní". Stalo se tak čtyři měsíce poté, co byla aplikace zakázána v sousední Indii, která byla dříve na prvním místě dle počtu uživatelů. V jednu chvíli činilo stahování TikToku v Indii až 30 procent z celkového počtu stažení aplikací na světě.
6. V kolika zemích je TikTok dostupný?
Od roku 2019 je TikTok dostupný ve 155 zemích. Je také k dispozici v 75 jazycích. To pokrývá velkou část populace.
Vývoj aplikace pro většinu světových jazyků je jedním z klíčových faktorů úspěchu TikToku. Společnosti se podařilo rychle rozšířit své publikum díky nákupu aplikace s podobnými funkcemi. S využitím zkušeností západní appky Musical.ly a východní Douyin se ukázalo, že mechanismy a algoritmy, které jsou základem TikToku, fungují stejně dobře ve všech částech světa.
7. Devět z deseti uživatelů TikToku používá aplikaci několikrát za den
Tři čtvrtiny všech aplikací jsou staženy, zpřístupněny jednou a poté zcela zapomenuty. S další statistikou si můžete být jisti, že TikTok spadá do zbývající čtvrtiny.
90 procent všech uživatelů TikToku používá aplikaci denně. Nejen, že jsou v aplikaci extrémně aktivní. Studie sledující chování uživatelů TikToku v rozmezí jednoho měsíce ukazuje, že 68 procent uživatelů sleduje videa někoho jiného a 55 procent nahrává svá vlastní videa.
Ponoříme-li se hlouběji, snadno odhalíme několik zřejmých důvodů, proč uživatele TikToku upřednostňují sledování existujícího obsahu před publikováním vlastního. Někteří uživatelé mohou používat TikTok jako zdroj zábavy. Ale navzdory skutečnosti, že uživatelé aktivněji sledují existující obsah, stále je ohromující počet lidí, kteří sdílejí svá vlastní videa. To také demonstruje tvůrčí svobodu a jednoduchost TikToku jako sociální platformy.
8. Průměrný počet zhlédnutých videí na TikToku
Pokud jde o průměrný počet videí zhlédnutých na TikToku, každý den za rok bylo zhlédnuto více než 1 milion videí. Ohromující je, že TikTok dosáhl tohoto milníku 1 milion zhlédnutí denně během jednoho roku od vzniku platformy.
A na závěr
TikTok je platforma zaměřená především na tvůrce obsahu. A snadnost, s jakou se kdokoli může stát tvůrcem, je jedním z mnoha faktorů, které poskytují společnosti TikTok výhodu nad konkurencí. S ohledem na probraná fakta výše budete schopni lépe porozumět novým událostem v sociálních médiích. Tyto statistiky také dokazují, že ať už jste marketér na sociálních sítích nebo uživatel sociálních médií, TikTok není síla, kterou byste měli brát na lehkou váhu. Je čas věnovat vážnou pozornost marketingu TikToku.