Proč responzivní webový design?

2018-02-21 12:21:16 - LER studio

V následujícím textu Vám trochu přiblížíme otázku responzivních stránek. O co vlastně jde, čím se vyznačuje a proč je mít?

zpět na výpis

 

Co znamená responzivní webdesign

Mít responzivní stránky znamená, že si konkrétní webové stránky můžete prohlížet na různých elektronických zařízeních a ony se tomuto zařízení přizpůsobí. Jak by taková funkce webových stránek mohla například zvýšit návštěvnost webu? Čtěte pozorně dál. 

 

Demonstrativní ukázka responzivních stránek

Responzivní web je inteligentní, sám rozezná, na jakém zařízení je otevřen a podle něj se přizpůsobí. Díky tomu působí stránky vždy přehledně a esteticky. Nejen že se přizpůsobí danému zařízení, ale i velikosti okna. To jsou první plusové body.

 

Mezi vizuální potřeby responzivního webu určitě patří kvalitní menu, to by mělo být přehledné, bez zbytečných rozptylujících efektů a nutnosti posunu nahoru, či dolů. Tedy dobře nadesignované menu je základ.

 

Čím dále by se měl zabývat tvůrce responzivních webových stránek je tzv. mobile first verze – tato verze má jednoduchý design, který je vhodný pro mobilní telefony, bez zbytečných animací a efektů. Všechny responzivní verze by měly mít podobný design, ale nemusí být identický. Tam kde je prostor pro více obrázku, animací a jiných vychytávek, s tím si grafik může pohrát. Na mobil se hodí spíše jednodušší účelná verze designu. Není také na škodu, aby se dalo i na mobilním telefonu přepnout na desktopovou verzi, pokud je na ní uživatel více zvyklý, jistě tuto možnost ocení.

 

Výhody responzivního designu

Přístupnost je důležitá. V době, kdy téměř každý drží v rukou chytrý telefon a čím dál častěji vyhledává informace právě pomocí telefonu, je vhodné mít stránky, které se přizpůsobí. Některé stránky v našem portfoliu mají až 50 % návštěv z mobilního zařízení. 

 

Další velkou výhodou, kterou nelze odepřít responzivním webům je pozitivní vliv na SEO. Například Google v dnešní době již upřednostňuje ve vyhledávání webové stránky, které mají responzivní design. Jiné stránky bez responzivního grafického designu jsou tak penalizovány a mají horší pozici ve výsledcích vyhledávačů.

 

Pokud využíváte na svých stránkách emailový marketing. Lidé čím dál častěji přijímají e-maily na mobilu nebo tabletu. Když je zaujme Váš email a prokliknou se na Vaše stránky, měli by vypadat pěkně a přizpůsobit se danému zařízení.

 

Nevýhody

Mnoho nevýhod u responzivního designu nenajdete, ale i tak je tu pár maličkostí. První nevýhodou je, že se stránky můžou o malinko déle načítat, kvůli vyššímu počtu dat, které jsou potřeba načíst.

 

Druhou a za nás i poslední nevýhodou je vyšší cena realizace. A proč je tedy cena odlišná? Vytvoření responzivního webového designu je časově náročné. Grafik musí zpracovat, jak bude stránka vizuálně vypadat na počítači, notebooku, tabletu a telefonu. To znamená připravit čtyři různé designy. Programátor má pak také objemnější práci. S tím se pojí také náročnější testování a optimalizace.

 

Pár poznámek k SVG - návrat ke starému formátu

Tento formát není žádnou novinkou, ovšem v poslední době se opět dostává do popředí a čím dál více se užívá pro své klady při tvoření právě responzivního webu.

Co vlastně SVG formát znemaná? Představme si, že máme logo společnosti v menu stránek. Toto logo můžeme nahrát například jako JPG, nebo průhledné PNG. Jenže se dostáváme do situace, kdy mobilní zařízení mají mnohem jemnější displej a dokáží logo zobrazit ostřejší. V tuto chvíli, máme dvě možnosti, buď nahrát logo v JPG / PNG ve vyšším rozlišení, nebo jej převést právě do vektorového formátu SVG. Tento formát loga nám zaručí, že logo bude ostré na každém displeji.

 

Hlavní výhody tohoto formátu: